حجاب و عفاف

حجاب مصونیت است نه محدودیت

حجاب و عفاف

حجاب مصونیت است نه محدودیت

علت اصلی حجاب

علت اصلی حجاب عموما در تمام احکام بویژه احکام معاشرت تحت هر قانونی حتما علت اساسی وجود دارد که مدار و منشا آن حکم می باشد و بنابر همان علت خداوند آن حکم را صادر می فرماید گاهی آن علت ازالفاظ قرآن و روایات به صراحت فهمیده می شوند و هر کس با نگاه کردن متوجه آن می گردد ، و گاهی هم معنای آن پوشیده است و فقط مجتهدین و راسخین فی العلم هستند که با نگاههای ظریفانه و مجتهدانه ی خویش به آن پی خواهد برد ، بهر صورت تحت هر حکمی حتما علتی وجود دارد ، بعنوان مثال یکی از ممنوعات شرعی گرفتن عکس و کشیدن تصویر است ، که جهت انسداد باب شرک و صورت پرستی ، از تصویر ممانعت بعمل آمده ، زیرا از نظر تاریخ ، ریشه ی شرک و بت پرستی وبیزاری از حقیقت همین بوده و انبیاء علیهم السلام در هر زمان جهت رد آن مبعوث گشته اند. چون اسلام یک دین کامل وابدی است ، آنچه سبب احتمال شرک است از ریشه برکنده و احکام انسدادی را جاری ساخته است. و تنها علت ممانعت ، انسداد رذیله ی شرک می باشد ، بنابراین حکم ممانعت تصویر فقط تدبیریسیت جعت دفع شرک ، نه تصویر بذاته قبیح است و نه خود تصویر مقصود می باشد. به همین علت جائیکه هیچگونه احتمال شرک وجود ندارد ، آنجا حکم ممانعت نیز باقی نمی ماند ، در عالم برزخ ، زمانیکه ملائکه برای میت سوالاتی را مطرح می کنند . به تصریح شاراحان حدیث تصویر آن حضرت (ص) مجسم گشته و سوال می شود ، « من هذا الرجل» این مرد کیست؟ ظاهر است که آنجا ملائکه از شرک پاکند و در حق میت هم شرک ممکن نیست آنجا که هر دو گروه وحدانیت حق مشاهده می نمایند ، حکم ممانعت تصویر نیز باقی نمی ماند. و به نص حدیث در بازارهای بهشت تصویر خرید وفروش می گرددو قیمت آن ذکر الله است.1 ظاهر است که آنجا تمام اهل بهشت ، صاحب کشف وشهود می گردند ، که تخیل شرک هم غیر ممکن است ، لذا آنجا هم این حکم خاتمه می یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد